Academic Lecturer

Mr. Dr. Rainer Wackermann

room: NB 02/127

phone: +49 - (0)234 - 32 - 23639

0202 439 2641 (mostly Fridays)

e-mail: wackermann(at)physik.rub.de

 

postal adresse:

Ruhr-Universität Bochum
Fakultät für Physik und Astronomie
Lehrstuhl für Didaktik der Physik
z.H. Herrn Dr. Rainer Wackermann
44801 Bochum

 

My office hours: Tuesday from 11 to 12 o'clock in Room NB 3/125  and by appointment

Curriculum Vitae

  • Academic Lecturer Physics Education Ruhr-Universität Bochum
  • Provisional Head Physics Education Ruhr-Universität Bochum
  • PostDoc Physics Education Ruhr-Universität Bochum
  • teacher for physics and mathematics at the Carl-Fuhlrott-Gymnasium, Wuppertal
  • Ph.D. student in the research group 'Teaching and Learning of Science'
  • junior teacher for physics and mathematics in Bavaria
  • college teacher for physics and astronomy in Montana
  • Diplom thesis student at Max-Planck-Institute for Astronomy
  • studies of physics and astronomy in Tübingen, the USA and Heidelberg

Selected Publications

  • Wackermann, R., Hater, J., Der Einfluss der Stundenlänge (45 vs. 60 Minuten) auf ausgewählte Aspekte der Unterrichtsqualität im Physikunterricht am Gymnasium - Eine  Prä-Post-Untersuchung mit zwei Lehrkräften [The effect of lesson duration (45 vs. 60 minutes) on certain aspects of quality of physics instruction - a pre-post comparison with two teachers]. Perspectives in Science (2016)
    http://dx.doi.org/10.1016/j.pisc.2015.12.009
  • Wackermann, R. & Hater, J. (2013). The effect of lesson duration (45 vs. 60 minutes) on quality of physics instruction. Conference proceeding, NARST 2013 conference, USA.
  • Wackermann, R. & Priemer, B. (2013). Tiefenstrukturen im Physikunterricht mit Schülerexperimenten. In S. Bernholt (Hrsg.), Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Hannover 2012 (S. 218 - 220). Kiel: IPN.
  • Borowski, A., Fischer, H.E., Trendel, G., & Wackermann, R. (2010) Guter Fachunterricht braucht seine Zeit. Pädagogik, 62 (3), 26-29.
  • Wackermann, R. , Trendel, G. & Fischer, H. E.(2010). Evaluation of a Theory of Instructional Sequences for Physics Instruction. International Journal of Science Education, 32(7), 963 - 985.
  • Wackermann, R., Trendel, G., & Fischer H.E.(2008). Überprüfung der Wirksamkeit einer lernwegeorientierten Fortbildung für Physiklehrer. In E.M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (S. 61-72). Münster/New York/München: Waxmann.
  • Trendel, G., Wackermann, R., & Fischer, H.E. (2007). Lernprozessorientierte Lehrerfortbildung in Physik. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften (ZfDN), 13, 9-31.
  • Wackermann, R. (2006). Die astronomische Entfernungsleiter als sinnstiftendes und vernetzendes Thema im Mathematikunterricht der 10. Jahrgangsstufe. Astronomie & Raumfahrt im Unterricht, 43(6), 14-22.

Research Interests

  • empirical research on classroom teaching
  • learning and teaching processes in physics classroom teaching 
  • astronomy as a meaningful and linking context of normal lessons at school